DataLife Engine > --- > Виробники і торговці заробляють на політичній нестабільності

Виробники і торговці заробляють на політичній нестабільності

Майже щодня на цінниках продуктів харчування змінюються цифри. Причому не лише на продукти для любителів – майонези, консерви, солодощі тощо, а й на харчі першої необхідності – молоко, сир, сметану, м’ясо, рибу, макарони, крупи, олію. Незважаючи на сезон, не дешевшають і фрукти: кавуни – продають по дві гривні за кілограм (минулими роками у цей час кілограм коштував 50-80 копійок), дині – по шість-сім гривень (раніше – 1,5 грн/кг), виноград – нині за вісім-дев’ять гривень, дорого продають і груші та яблука.
Звісно, подорожчання деяких продуктів можна пояснити неврожаєм зернових і соняшнику, що ланцюговою реакцією "потягнуло" подорожчання хлібобулочних виробів, макаронів, м’яса (через дорогі корми), олії.
Пані Валентина, продавець продуктових товарів на ринку "Центральний":
– Вчора, коли востаннє отримували товар, наш постачальник сказав, що олія буде дорожчати і далі. Сама не розумію, куди можна далі – вона вже вдвічі подорожчала. А постачальники кажуть, що до кінця осені літрова пляшка нерафінованої олії коштуватиме до 13 гривень, а рафінованої може сягнути й 15. Я взяла дві пляшки олії, на всяк випадок.
Так само невідомо, якими розрахунками керуються виробники (та інші особи, які задіяні у ціноутворенні), коли на 30-40% дорожчає продукція, фасована не кілограмами чи партіями, а грамами та пачками. Так, за два тижні 200-грамова пачка масла (82,5%) зросла у ціні майже на півтори гривні – до 5,5 (+35%), на стільки ж подорожчало двісті грамів сметани 20% жирності, упаковка соусу "Тартар" – на 40 копійок: до 2,4 (+20%) тощо.
У державній інспекції контролю за цінами в області пояснюють, що держава регулює лише рівень торговельної надбавки від ціни виробника на основні продукти харчування. Але ціну інших виробників (якщо вони не монополісти) ніхто не контролює. Тобто, якщо виробник підвищив гуртово-відпускну ціну, то вже так і буде. А вслід за виробниками не відстають і торговці – на ринку ціни ростуть, як кажуть, "від ліхтаря"
– Бо все дорожчає, – пояснюють продавці.


КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ
Петро НІКІФОРОВ, професор, доктор економічних наук:
– Зростання цін – звичайна, типова річ за нинішніх обставин. Країна перебуває у передвиборчій лихоманці. Зростання цін провокують не економічні фактори, наприклад, інфляція через надлишок грошей в обігу чи збільшення витрат у виробників, відтак і підвищення кінцевої вартості продукції, а психологічні очікування. Насамперед це стосується виробників, посередників та продавців. Зараз немає стабільності, уряд не в змозі регулювати і контролювати ціни, бо фактично він не працює, він – у виборах. Тож поки є можливість, учасники ринку користуються ситуацією – підвищують ціни. Це своєрідне страхування від очікуваних ризиків та нестабільності. Подорожчання продуктів – відголосок нестабільності.




Повернутися назад