Зміни до Виборчого кодексу: що пропонують
В Україні триває дискусія щодо змін у Виборчому кодексі України.
Так, автори нового законопроєкту №3485, у тому числі Аліна Загоруйко та Тарас Батенко, пропонують удосконалити чинні закони.
{reklama}
Що пропонується?
– проведення позачергових, проміжних, перших, додаткових місцевих виборів двічі на рік;
– у рік проведення чергових місцевих виборів усі місцеві вибори проводитимуться один раз на рік – в день проведення чергових місцевих виборів – останню неділю жовтня п‘ятого року повноважень місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, обраних на останніх чергових місцевих виборах;
– запровадження можливості паралельного використання інноваційних технологій у виборчому процесі;
– запровадження можливості використання у виборчому процесі електронних сервісів;
– пропонується виокремити організаційну складову повноважень виборчих комісій, поклавши на територіальні представництва ЦВК функції щодо організаційного, фінансового та матеріально–технічного забезпечення діяльності виборчих комісій нижчого рівня;
– показник кількості виборців, після якої проводяться місцеві вибори за пропорційною системою, знижено з 90 тис. до 15 тис. виборців;
– встановлення моменту в часі, коли визначається вид виборчої системи, за якою будуть проводитись відповідні місцеві вибори, із закріпленням норми про її незмінність до встановлення результатів відповідних виборів;
– упорядковано строки призначення різних видів місцевих виборів та оголошення виборчих процесів;
– удосконалено регламентацію територіальної організації місцевих виборів;
– усунуто неузгодженості у порядку формування складу територіальних виборчих комісій та збільшення строків їх формування за межами виборчого процесу;
– спрощено вимоги щодо документів, які подаються до виборчих комісій для отримання статусу відповідного суб’єкта виборчого процесу, члена виборчої комісії;
– конкретизовано окремі положення, що стосуються висування та реєстрації кандидатів на місцевих виборах;
– надано правової визначеності питанню одночасного висування кандидатів на відповідних місцевих виборах;
– удосконалено механізми відмови в реєстрації кандидатів;
– уніфіковано та вдосконалено порядок виготовлення та передачі виборчих бюлетенів;
– уніфікація та чітка регламентація процесу транспортування виборчої документації, у тому числі спрощення порядку транспортування виборчої документації, передбачення можливості одночасного їх транспортування до різних територіальних виборчих комісій;
– усунуто прогалини та неузгодженості у частині підрахунку голосів виборців, встановлення підсумків голосування та результатів виборів.
Тези, які пропонують обговорити:
1) Метою проекту Закону декларується усунення прогалин та неузгодженостей, кореляція строків, спрощення виборчих процедур та їх уніфікації задля забезпечення дотримання міжнародних стандартів проведення виборів та забезпечення сталості демократичних принципів і процедур в Україні.
2) Нова редакція частини 1 статті 5 ВКУ повністю упустила ситуацію, коли загальнодержавні вибори припадають на святковий день або релігійне свято.
Таким чином, такі вибори зможуть відбуватись у святковий день або релігійне свято, на відміну від місцевих, для яких така заборона зберігається.
3) Нова частина 9 статті 7 ВКУ передбачає забезпечення розумним пристосуванням виборців з порушенням здоров’я для безперешкодної участі у виборчому процесі.
Нечіткість даного формулювання ("розумне пристосування") може призвести до зловживань на місцях. Відомі непоодинокі випадки в минулому вкидань до переносних урн для голосування.
Даний Кодекс не визначає ні конкретних таких розумних пристосувань, ні вимог до них.
4) Встановлення особи та громадянства виборця шляхом електронної ідентифікації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, та електронне голосування є одночасно передовою технологією і водночас може призвести до зловживань із залученням хакерів та навіть до значного спотворення підсумків голосування.
5) СБУ залучається до охорони приміщень виборчих комісій, а також охорони виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації, прийому і розгляду документів щодо підготовки та проведення виборів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій, своєчасного проведення розрахунків, здійснення відповідних реєстраційних дій.
6) ЦВК отримує право змінювати межі територіального округу під час виборів.
7) Згідно змін до частини 12 статті 36 ВКУ у зв’язку з відсутністю вимоги щодо мінімально необхідної кількості присутніх членів окружної, територіальної або дільничної виборчої комісії може скластись ситуація, коли рішення прийматиме навіть 1 член комісії, за умови, якщо присутнім буде лише він.
А мова йде про рішення щодо підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу.
8) Надання в частині 17 статті 36 ВКУ права визначення порядку виготовлення та вимог до протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців повністю Центральній виборчій комісії із вилученням основних вимог з Виборчого кодексу створює значні ризики зловживань.
9) Як чинна редакція ВКУ так і пропоновані зміни не містять обмежень щодо залучення офіційними спостерігачами резидентів країни-агресора.
10) Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування зобов’язуються безоплатно забезпечувати охорону приміщень виборчих комісії, безоплатно надавати комісіям транспортні засоби, засоби зв’язку, обладнання, інвентар, оргтехніку, безоплатно забезпечувати надання відповідних послуг.
Жодні компенсації не передбачаються.
11) Особа може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі не більше ніж у два рівні місцевих рад.
12) Особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови чи старости, не може одночасно бути висунута у будь-яких інших єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів.
13) Особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад та кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
14) Зберігається надмірний розмір грошової застави (два розміри мінімальної заробітної плати на кожні 10 тисяч виборців) для організації партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати міської (міста з кількістю виборців 15 тисяч і більше осіб) або обласної ради, кандидата на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 90 тисяч і більше осіб) або організації відповідної партії вищого рівня, а також особи, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста виборців 90 тисяч і більше осіб) шляхом самовисування.
15) Якщо за результатами виборів у відповідному окрузі, кількість отриманих організацією партії депутатських мандатів є більшою ніж кількість осіб, включених відповідною організацією партії до регіонального виборчого списку, весь залишок невикористаних голосів (в тому числі тих, що складають цілу частину від виборчої квоти) зараховується до кількості голосів, поданих у єдиному багатомандатному окрузі на підтримку виборчого списку цієї організації партії.
Читайте найоперативніші новини "МБ" у Facebook і Telegram
Повернутися назад