«Їх викидали і палили»: працівники Чернівецького музею відновили ікони, яким понад сто років

Працівники музею просто неба у Чернівцях спільно з львівськими реставраторами відновили 15 ікон кінця XVIII – початку XX століття.
В експозиції церкви Святого Миколая, що розташована на території музею, представлено п’ять врятованих образів. Їх знайшли під час наукових експедицій буковинськими селами. Понад століття тому ці ікони зберігалися у храмах, а сьогодні всі охочі можуть побачити їх у музеї.
Про це йдеться в публікації "МБ".
{reklama}
"Експонати доводилося рятувати від знищення"
Василь ПАВЛЮК, заступник директора музею з наукової роботи, зазначає, що під час реставрації відсутні елементи не домальовували, а навпаки – відновлювали: знімали шари старої фарби, чистили їх і зберігали в тому стані, в якому знайшли.
"Ми не ставили за мету показати всі ікони, щоб не порушувати інтер’єр Свято-Миколаївської церкви. Вирішили обрати п’ять зразків, щоб привернути увагу до того, що навіть у нелегкий для нашої країни час про культуру ніхто не забуває. Ми намагаємося зберігати та відновлювати наші надбання", – пояснює Василь Павлюк.
Пан Василь зазначає, що робота триватиме й надалі, адже це лише перший етап.

Василь Павлюк
Завідувачка відділу етнографії й експозиції музею Валентина БОРДІЯН пригадує, як під час експедицій у деяких церквах знаходили старі ікони, які могли тривалий час лежати на дзвіниці або на горищі. Деякі експонати доводилося рятувати від знищення, адже люди, не усвідомлюючи культурної цінності, ними нехтували.

"Ікону сприймали лише як культовий образ"
Науковиця звертає увагу на дві найменші ікони – "Життя святого Миколая Чудотворця" і "Архангел".
"Ікона ангела-охоронця рідко трапляється. Стиль близький до народного примітиву. Таке враження, що тут є елементи народного живопису. Такі ікони часто дарують маленьким дітям при народженні або хрещенні", – пояснює жінка.

Валентина Бордіян
Дві з представлених в експозиції ікон присвячені образу Святого Миколая.
"Священники називають такі ікони Євангелієм для неграмотних. Вона ілюстративна. Люди, які не читали Святе Письмо, але знають легенди, зрозуміють, що відбувається. Тут зображена легенда, як Святий Миколай врятував родину чоловіка, залишаючи їм біля вікна гроші", – розповідає дослідниця.
Як зазначила пані Валентина, фактично всі образи – з іконостасного ряду. Саме тому вони такі великі.
Крокуючи до наступного образу, жінка каже: "Це Іоанн Сучавський. Його вважають покровителем Бессарабії та Буковини. А поруч – ікона великомученика Пантелеймона, виконана на полотні, у нас така одна".
Пані Валентина зазначає, що всі ці ікони із церков. Більшість із них, особливо маленькі, – із дерев’яних храмів.
"Велика помилка радянської влади в тому, що ікону сприймали лише як культовий образ. У ній не бачили мистецтва й не розуміли, що це культурний твір. Через це так багато ікон і постраждало. Їх викидали, палили та вивозили", – підсумовує вона.


Читайте новини "МБ" у Facebook | Telegram | Viber | Instagram
Повернутися назад