«Це була делікатна робота»: до художнього музею повернулась картина Кохановської

Фото: Національний науково-дослідний реставраційний центр України
У вересні цього року до Чернівецького художнього музею повернулася відреставрована картина відомої художниці початку минулого століття Августи Кохановської "Гуцульська пара".
Тривалий час картина потребувала серйозної реставрації, тому не експонувалася в музеї. Проте реставраторка зі Львова Тамара Гайчук змогла дати нове життя твору. Тепер чернівчани та гості міста зможуть побачити картину у виставковій залі музею, де зібрані роботи видатної буковинки.
Про це йдеться в публікації "МБ".
Основа була розірвана надвоє
Чернівецький художній музей вже багато років співпрацює з Національним науково-дослідним реставраційним центром України. За словами директорки музею Інни КІЦУЛ, у межах такої взаємодії вже відреставрували багато експонатів.
Реставраційні роботи виконала Тамара Гайчук, – художниця-реставраторка вищої категорії науково-дослідного відділу реставрації творів графіки Національного науково-дослідного реставраційного центру України.
Інна Кіцул пояснює: "Августа Кохановська – відома чернівецька художниця кінця XIX-початку XX століття. За даними обласного державного архіву, вона народилася шостого липня 1868 року. Перші уроки малювання, як згадувала сама художниця, вона брала на студіях у Тадеуша Суліми фон Попела, вихованця Краківської академії мистецтв.
Згодом здобула освіту на курсах при Віденській академії мистецтв. Окрему частину її діяльності складали етнографічні дослідження Буковини. Вона часто подорожувала селами, виїжджала у гори, вивчаючи звичаї та побут гуцулів.
Це зацікавлення бачимо у відображенні її науково-популярних публікацій в різних виданнях, а також в образах, які вона створювала. У своїх роботах Августа Кохановська демонструє розмаїття мотивів і технік".
Читайте також: Товаришувала з Кобилянською і навчалася у Відні: що відомо про першу професійну художницю Буковини
Картина "Гуцульська пара" створена наприкінці XIX – на початку XX століття. Окрім художнього задуму, вражає й техніка виконання.
"На відміну від традиційного олійного живопису на ґрунтованому полотні чи картоні, Августа Кохановська обрала для роботи тонкий папір без ґрунту. Такий експериментальний підхід надав твору особливої фактури, однак з часом став причиною значних пошкоджень.
Папір не витримав напруження від щільного шару олійних фарб, тому і зʼявлялися розриви, чисельні залами та тріщини", – пояснює директорка музею.

Картина до реставрації
"На звороті зберігся авторський начерк"
Паперовий аркуш, який слугував основою, був розірваний на дві частини. Знизу – суттєві втрати основи, плями від просочування олії, фарби та залишки невдалих попередніх спроб реставрації.
"Особливою складністю було те, що на звороті зберігся авторський начерк, який не можна було закривати. Це унеможливлювало застосування поширеної техніки дублювання картини на щільнішу основу. Тож реставраторка розробила індивідуальні методи порятунку твору.
Кожен розрив і кожна тріщина фарбового шару чи паперу вимагали окремої делікатної роботи. Було укріплено як основу, так і сам живописний шар, а всі матеріали та технології підбирали з урахуванням особливостей техніки виконання", – наголошує Інна Кіцул.

Реставрація "Гуцульської пари" вимагала особливого підходу, адже традиційні методики було неможливо застосувати через тонкий папір.
Тому картину й передали на опрацювання до відділу реставрації творів графіки.
Тепер "Гуцульську пару" Августи Кохановської повернули до музейної збірки. Згодом картина буде розміщена в залі музею, експозиція якого показує художню спадщину художниці й розповідає про її життя та творчість.


Картини Кохановської в постійній експозиції художнього музею
Нагадаємо, що минулого року картину Августи Кохановської виставили на аукціон. Тоді лот продали за 33 105 гривень.
Читайте новини "МБ" у Google News | Facebook | Telegram | Viber | Instagram
Повернутися назад