Восени і взимку значно зростає продаж гумових калош, лише у листопаді чернівецьке підприємство "Розма" реалізувало їх приблизно 400 тисяч пар. Завдяки каучуку вони не ковзають по льоду й снігу і витримують морози до мінус 35 градусів. Наші кореспонденти побували на єдиному в Україні підприємстві, де виготовляють це популярне у селах зимове й осіннє взуття – чернівецькій "Розмі".
– Лите взуття нині у багатьох областях виготовляють, для цього досить купити нескладне обладнання, – розповідає Наталя ГОЛОВАНЬ, заступник технічного дитектора ВАТ "Розма". – А калоші в Україні випускаємо тільки ми, це значно складніше і потребує багато ручної праці.
Піднімаємося на четвертий поверх, у величезний цех, в одному кінці якого з пласту гарячої гуми викроюються заготовки для калош, а в іншому видніються котли, де вулканізується готове блискуче взуття. Підлога в цеху помережана спеціальними металевими рейками – цими доріжками чоловіки в темних спецівках один за одним тягнуть важкі візки, на яких на металеві колодки рядами одягнені калоші. Доводиться постійно озиратися, щоби не збили. Калоші – теплі на дотик, на візках вони подорожують від одних робітників до інших. На нових відвідувачів у цеху ніхто не звертає уваги – навкруги рухаються люди й машини, наче у злагодженому годинниковому механізмі.
З шару гуми, як з тканини, спеціальний ніж вирізає деталі майбутньої калоші – задники, передню частину, підошву, устілки. Далі уже вручну ці деталі накладають на викроєну підкладку, склеюють, занурюють у спеціальний олійний лак. Потім їх, як і інші гумові вироби, вулканізують в котлах за високої температури. Далі йде опорядження – калоші рівно обрізають, обробляють місця склеювання.
Декілька жінок автоматичними рухами склеюють чорні деталі на металевій колодці. У них, мабуть, найважча робота, каже Наталія Головань. Працює конвеєр, тож клеїльницям не можна відволіктися ні на мить, по декілька годин доводиться безперервно приклеювати один і той же тип деталі.
З-поміж інших виділяються калоші, які всередині червоного кольору. Це східний фасон – яскрава підкладка потрібна, щоби всередину не заповзали дрібні
земноводні та комахи. Вони бояться червоного кольору. Носак у цих калош не заокруглений, а загострений, а ззаду є невеликий виступ – шпора, щоби зручніше було знімати. Щомісяця "Розма" відправляє декілька вагонів цього традиційного східного взуття до Афганістану, Туркменистану, Узбекистану, Таджикистану. На заводі жартують, що наречені там повинні мати у приданому щонайменше п’ять пар калош.
Усі калоші тут виготовляють лише чорного кольору. Є можливість робити їх кольоровими, але покупці надають перевагу чорному взуттю.
Сьогодні завод, де працюють 818 осіб, випускає 16 видів гумового взуття.
22-12-2006, 16:04
0
2 829